En dan lig je bij de tandarts in de stoel en zet de tandarts of mondhygiënist de stoel overeind om even met je te praten. Dat betekent meestal niet veel goeds. Of wel? Het gaat tenslotte om jouw gezondheid, dat is goed, al betekent zo’n gesprek meestal een advies voor een behandeling en/ of een leefstijlverandering. Wat is dan een goed gesprek waar je echt wat aan hebt? Een gesprekvoering tussen zorgverlener en patiënt is essentieel voor een goede behandeling. Het is belangrijk dat je je als patiënt bejegend voelt door de dokter of tandarts, en niet belerend of bazig overkomt.
Lees hier meer over een goed gesprek met je tandarts of mondhygiënist
Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beide longartsen, hebben zich verdiept in de kunst van gesprekvoering tussen zorgverlener en patiënt. Ze laten in een video rollenspel zien hoe een zorgverlener de patiënt kan helpen richting gezonder gedrag zonder belerend te zijn. Dit kan van toepassing zijn op diverse onderwerpen, zoals stoppen met roken. Bekijk de video voor handige tips en inzichten:
hier.